donderdag 1 mei 2014

Patroon Mega-uil

Omdat er  meerdere vraag was naar een uitgewerkt patroon
van het grote uil kussen, volgt hier het patroon.

(dit is hetzelfde patroon als mijn muziekuil, zie HIER alleen dan met meer steken en lees dan ook even wat er onderaan het patroon staat!)

Mega uil.


Garen : breigaren (wibra/zeeman)
Haaknaald nr. 4
Gebruikte steken/afkortingen:
Herhalen (herh)
lossen
halve vasten (halve v)
Vasten (v)
Half stokje (half st.)

Lijf:
Toer 1: Begin met 2 lossen, in de 2e losse vanaf nld 6 vasten haken, sluiten met een halve vaste in de 1e v (=6v)
Verder wordt er gewoon in de rondte gehaakt. Markeer steeds aan het begin van elke toer.
Toer 2: 2v in elke v (=12v)
Toer 3: 1v, 2v in 1v, herh. (=18v)    
Toer 4: 2v, 2v in 1v, herh. (=24v)
Toer 5: 3v, 2v in 1v, herh (=30v)
Toer 6: 4v, 2v in 1v, herh. (=36v)
Toer 7: 5v, 2v in 1v, herh. (=42v)
Toer 8: 6v, 2v in 1v, herh. (=48v)
Toer 9: 7v, 2v in 1v, herh. (=54v)
Toer 10: 8v, 2v in 1v, herh. (=60v)
Toer 11: 9v, 2v in 1v, herh. (=66v)
Toer 12: 10v, 2v in 1v, herh. (=72v)
Toer 13: 11v, 2v in 1v, herh. (=78v)
Toer 14: 12v, 2v in 1v, herh. (=84v)
Toer 15: 13v, 2v in 1v, herh. (=90v)
Toer 16: 14v, 2v in 1v, herh. (=96v)
Toer17: 15v, 2v in 1v, herh. (=102v)
Toer 18: 16v, 2v in 1v, herh. (=108v)
Toer 19: 17v, 2v in 1v, herh. (=114v)
Toer 20: 18v, 2v in 1v, herh. (=120v)
Toer 21-65: v in elke v (=120v)
*(vanaf toer 27-66 heb ik per 2 toeren gewisseld van kleuren)
Toer 66: elke 19 en 20e v samenhaken (=114v)
Toer 67: elke 18 en 19e v samenhaken (=108v)
Toer 68-86: v in elke v (=108v)
Toer 87: v in elke v (= 108v)  + 2 extra v haken van de volgende toer (*je verplaatst het begin van de toer)
Toer 88: 19 v, 16 halve v, 38v, 16 halve v, 19v.
Toer 89: 19v, 16 halve v, 38v, 16 halve v, 19v, 1losse.
*Nu het kussen vullen met vulling of een binnen kussen.*
 Het kussen dubbelvouwen en verder  door beide lagen haken.
Toer 90: 5 halve st., 14 v, 16 halve v, 14v, 5 halve st. (54 steken)
Afhechten en draad wegwerken.

Vleugel 2x
Herhaal toer 1 tot toer 20. Laat een hele lange draad over voor het aannaaien
aan weerszijden van het lijf.
(bepaal zelf hoeveel toeren u in welke kleur wilt)

Oog 2x
Met wit garen: herhaal toer 1 tot toer 8. Laat lange draad over voor het aannaaien op het lijf.
Met zwart garen: herhaal toer 1 tot toer 2. Laat draad over voor het opnaaien in het midden van het wit.

Snavel
T1: Haak 8 lossen + 1 keerlosse (*je haakt steeds heen en weer*)
T2: 8 vasten + 1 keerlosse.
T3: 2v samenhaken, 4v, 2v samenhaken (6v) + 1 keerlosse.
T4: 2v samenhaken, 2v, 2v samenhaken (4v) + 1 keerlosse.
T5: 2v samenhaken, 2v samenhaken (2v) + 1 keerlosse.

T6: haak nu vasten rondom, eindig met een halve v in de beginvaste.  Laat draad over voor het aannaaien aan het lijf.

48 opmerkingen:

  1. Altijd leuk om hier langs te komen. Mijn dochter die op kot zit in Hasselt vroeg onlangs zo'n mega uilkussen te maken, dus bij deze heb ik geen excuus meer om het nog uit te stellen :-) Alvast bedankt om het patroon te delen met ons. Nog een fijne avond gewenst, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het haakt best snel met nld. nr. 4. en wat dikker garen ;-)
      Mijn kinderen zijn "dol" op het kussen, dus kan me voorstellen hoe ze hem zal gaan vinden...
      Succes met haken!
      groetjes Iefke.

      Verwijderen
    2. hallo ik ben bertha ik bn met de mega uil bezig , maar die vleugel moet die helemaal op de uil worden genaaid, of moet ik de vleugel dubbel vouwen en dan aan het lijf naaien, zoals ik kan zien is het volgens mij de hele vleugel op de lijf naaien he, hoor van jullie grtjes bertha

      Verwijderen
    3. De vleugel hoeft niet dubbelgevouwen. In zijn geheel aannaaien.

      Verwijderen
  2. Ben zelf ook met een uil bezig! Hoe groot is die van jou?
    Bedankt voor het delen van het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die van mij is ong. 55cm hoog en van midden vleugel tot midden andere vleugel 50cm.

      Verwijderen
  3. nogmaals wat ik ook bij het patroon van de muziekuilen heb staan:

    ***( Er zijn mensen die denken dat ik het patroon van Matawi heb overgenomen,

    dit is in geen geval waar!!!

    Dit is eigenlijk een heel eenvoudig patroon die iedereen in mijn ogen zelf kan bedenken.

    Ik kwam er zelf pas veel later achter dat zij een soortgelijk patroon heeft en daarvoor

    betaald wil hebben.

    Hoeveel patronen zijn er wel niet in omloop waar je bij de één voor moet betalen

    en bij de ander gratis?

    Neem alleen al eens een kijkje op de engelse blogs! daar kom je heel veel gratis patronen tegen,

    die ik op Nederlandse bogs tegenkom waar ze voor betaald willen hebben!?! )***

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens! Net als de patronen van die Afrikaanse granny's al die dieren. De ontwerpster is niet de uitvinder van de African Granny.. ze heeft er alleen de vorm aan gegeven. Is gewoon belachelijk soms..patronen staan in de Sandra maar staan dan al jaren op Russ. sites gewoon gratis.

      Verwijderen
  4. Wat een prachtig kussen! Bedankt voor het delen en nog een heel fijn weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toer 87: v in elke v (= 108v) + 2 extra v haken van de volgende toer (*je verplaatst het begin van de toer)

    wat bedoelt u met dit??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. deze toer haak je alle 108 vasten plus nog 2 vasten = 110 vasten,
      daarna begin je met toer 88.

      Verwijderen
    2. dank je :D ben al aan toer 86 en het lukt me goed :D

      Verwijderen
  6. met welke toer begin jij die andere kleur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het even aangepast in het patroon.
      van toer 27 tot 40 in kleuren haken.
      Hierbij kun je zelf bepalen hoeveel toeren in welke kleuren je haakt.
      Dit geld ook voor de vleugels, daar ben ik vanaf toer 8 met kleuren begonnen,maar daar kan ook je eigen fantasie gebruikt worden.

      Verwijderen
  7. Ff een vraagje.....er staat in het patroon toer 27 tot 40 in kleuren haken. 2 toeren van dezelfde kleur maar dan tel ik maar 6 strepen in verschillende kleuren, op de foto zie je ermee meer. Wat doe ik verkeerd??? Groetjes corry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, dit ziet er leuk uit, maar ik snap de tekst voor de vleugels niet.
    Herhaal toer 1 t/m 20?
    Hoe komt die punt er dan in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de vleugels haak je de 1e 20 toeren van het lijf.
      Voor de ogen haak je de 1e 8 toeren van het lijf

      Verwijderen
  9. de bovenkant moet je apart maken hoe komje dan aan die puntoren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uil wordt van onder tot boven aan één stuk gehaakt (het lijf).
      Na het vullen haak je de bovenkant dicht zoals beschreven.
      De "oren" worden dan vanzelf gevormd.

      Verwijderen
  10. Goede morgen in toer 66 18 &19 samen haken (=114) ik kom uit op 118 hoe kan dat veder mooi patroon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de 18e en 19e samengehaakt hebt begin je opnieuw te tellen.
      Bij de volgende toer elke 17e en 18e samenhaken.
      In dit geval is het handig om het begin van de toer te merken door er een gekleurd draadje tussen te leggen of een stekenmarkeerder.

      Verwijderen
  11. Helemaal leuk om de maken. Gaan er vast nog een paar volgen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WAT EEN LEUKE UIL
    ALS IK MIJN OMSLAGDOEK AF HEB WIL IK HEM PROBEREN TE MAKEN

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Iefke, heb er nu 4 gemaakt. Zoooooooo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoo,

    Ik ben een beginner en wil nu heel erg graag iets gaan maken.
    Ben met deze begonnen omdat het patroon me niet echt moeilijl leek.
    Klopt het dat het gewoon rond wordt of moet het meer ovaal worden?
    Moet je elke toer met een halve vasten sluiten of niet?

    Groetjes cynthiA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, gewoon rond haken zonder de toer met een halve vaste te sluiten.
      Als je aan het begin van de toer even markeert (bv met een draadje ertussen of een markeerder), dan weet je tenminste het begin van elke toer.

      Verwijderen
  15. Nummer 5 is af. Nu even wat anders maar er volgen er mee 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi,

    Met toer 66 de 18&19 samenhaken. Kom ik op 108 en houd ik nog 6 steken over voordat ik weer bij het begin van me toer ben. Klopt dat? Als ik het aantal steken te heb ik er wel 114

    Groetjes cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp niet helemaal wat er mis gaat bij jou.
      Je heb 120 steken gehad over toer 65.
      Toer 66: Over de hele toer moet je 6x 2 steken samenhaken, dan kom je uit op 114 steken.
      In de volgende toer (toer 67) moet je ook weer in totaal 6x 2 steken samenhaken, dan kom je uit op 108 steken.

      Verwijderen
    2. Klopt het dat je dan steek 19 en 20 moet samen haken. Want anders klopt het volgens mij niet. Want dan hou je 6 steken over.
      Je moet 6x 2 steken samen haken. 120 / 6 = 20. Dus dan is het toch steek 19 en 20 haken in toer 66.
      En tour 67 steek 18 en 19 samenhaken?

      Verwijderen
    3. Je hebt gelijk.
      Heb het patroon aangepast.

      Verwijderen
    4. Je hebt gelijk.
      Heb het patroon aangepast.

      Verwijderen
    5. Super ik zie het! Dankje wel :)

      Verwijderen
  17. Snap het ook niet.
    Maar is hoed gekomen geloof ik.
    Super leuk en makkelijk patroon.����

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoeveel garen heb je hier van nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet meer hoeveel garen ik heb gebruikt.
      Ik had nog restanten liggen.
      In ieder geval zijn de bovenste en onderste kleur 1 bol garen van 100gr van de zeeman.

      Verwijderen
  19. Als eerste, hartelijk dank voor het patroon. Ik ben nu een voor mijn kleindochter aan het maken. Kan ik de vulling zo in de uil doen of moet hij eerst gevoerd worden??Ik ben bang dat misschien de vulling door de uil komt.
    vr gr

    BeantwoordenVerwijderen
  20. heel erg bedankt voor dit patroon. ik zit nu in klas 2 en had even weer zin om iets te maken. een groot project is het wel, maar hij is wel echt super mooi!!! heel erg bedankt nogmaalxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tour 88staat, 19vasten 16halve. 38vaste 16halve 19vaste maar dan zit ik op de 108 en geen 110 hoe kan dat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat ook niet dat u op 110 uit moet komen, u meerdert geen steken, dus het blijft 108 steken. Het begin van de toer wordt alleen maar verplaatst.

      Verwijderen
  22. Hallo ik had graag jouw muziek uil gemaakt waar kan ik het patroontje vinden nogmaals bedankt dat u gratis uw patroontjes deeld. Als ik het patroontje van het kussen volg maar met garen dikte 2,5 gaat het zeker nog te groot zijn voor een muzikale uil groetjes van Jeannique

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het patroon van de muziekuil is te vinden tussen de labels rechts op de blog,
    onder het label: patroon muziekuil

    BeantwoordenVerwijderen
  24. welke maat binnenkussen ben je hier voor nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn uil is 55 cm hoog en 50 cm breed. Ik heb voor mijn uil zelf een binnenkussen genaaid. Er zijn wel verschillende maten binnenkussens te verkrijgen. Dan moet er vast één tussen zitten die past.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zojuist begonnen aan deze geweldige uil voor mijn kleindochter!

    BeantwoordenVerwijderen